vrijdag 24 oktober 2014

Wat is ijsdansen?

In mijn jeugd heb ik altijd graag geschaatst. We deden dan meestal tikkertje of ijshockey op een meertje of een parkeerplaats. In mijn studententijd heb ik op noren leren schaatsen. Dat is leuk om te doen, maar ook wel een beetje eenzaam en eentonig. Vandaar dat eigenlijk al heel lang iets met kunstschaatsen wilde doen. Na een korte zoektocht op internet, ontdekte ik, dat ik in Den Bosch kon ijsdansen. Dat is blijkbaar toch net iets anders dan kunstschaatsen. Het is ook niet het "dancing on ice" wat veel mensen kennen van televisie.
Het is eigenlijk meer stijldansen, maar dan op ijs. Wat onze ouders of grootouders vroeger deden, tijdens de strenge winters: dansen en sjansen op het ijs. Met z'n tweeën, zij aan zij, boogjes maken en zwieren op het ijs.
Om snel een indruk te krijgen van een eenvoudige dans, kun je even dit filmpje bekijken: de Dutch Waltz.
In de volgende aflevering zal ik uitleggen hoe de dans in elkaar zit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten